Kan een winkel je verplichten een aanbetaling te doen bij het kopen van meubelen?

Ik dacht van niet, maar waar staat dat? Ik wil het graag zeker weten en de winkelier er naar kunnen verwijzen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
7.5K

Het beste antwoord

Nee, dat kan hij niet verplichten. Staat in de cbw-voorwaarden. Daar zijn bijna alle meubelzaken wel bij aangesloten. Ze zullen er wel bijna altijd om vragen. Maar als je het niet doet willen ze het ook echt nog wel verkopen hoor. Mijn advies is: niet aanbetalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
CBW-erkende winkels bieden meer zekerheid dan andere woonwinkels, want ze hanteren een erkenningsregeling met 3 garanties. Op het gebied van veilig (aan)betalen bijvoorbeeld. Uw aanbetaling is maximaal 25%. Voor keukens, sanitair en harde vloeren is dit 15%. En pas bij levering (en niet eerder) betaalt u het volledige bedrag. Gaat een CBW-erkende winkel failliet, dan bent u uw aanbetaling niet kwijt*. CBW-erkende winkels bieden bovendien een extra productgarantie. En mocht u een klacht hebben en er toch samen niet uitkomen, dan is er een onafhankelijke geschillen commissie, die gegarandeerd voor een passende oplossing zorgt. Uw rechtsbescherming is dus optimaal. http://www.cbw-erkend.nl/view.cfm?page_id=28030
ronron1212
12 jaar geleden
Hoezo geen aanbetaling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb voet bij stuk gehouden en toch is de koop gewoon doorgegaan. Nooit aanbetalen dus, of alleen maar een klein bedrag.

Andere antwoorden (6)

Ja dat staat ook in de leveringsvoorwaarde van de winkelier. Dus ja dat is heel normaal om een aanbetaling te vragen.
12 jaar geleden
Als een winkelier een aanbetaling vraagt, om er zeker van te zijn dat de bestelling echt door gaat en zij niet met de kosten blijft zitten, en jij wilt niet aanbetalen, dan zal de deal waarschijnlijk niet door gaan. In dat opzicht is er dan sprake van een verplichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij kan je niks verplichten, maar hij kan je wel vriendelijk verzoeken naar een andere winkel te gaan als je geen aanbetaling wil doen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Dat kan hij dus wel verplichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wyker. Het is grappig bedoeld. Ik zal het speciaal voor jou nog even uitleggen. Als de winkelier van jou eist om een aanbetaling te doen, en je weigert dat, dan kan de winkelier je adviseren om het bij de concurrent te proberen.
Heeft dus niets te maken met of ik het zelf geloof of niet. Je was al eerder niet op je aller aardigst als het om mijn antwoorden gaat. Daarover heb ik je om een reactie gevraagd, maar het blijft stil.
Dus of je legt mij uit wat je probleem precies is, of je lost het op en valt er anderen niet mee lastig. Goed idee?
Wil de verkoper dat u een aanbetaling doet? Dan kan dat geregeld zijn in zijn algemene voorwaarden. Of hij kan dat samen met u afspreken.

Heeft de verkoper in de algemene voorwaarden staan hoeveel u moet aanbetalen? Dan mag in de algemene voorwaarden niet staan dat u meer dan de helft van het aankoopbedrag aanbetaalt. Staat in de algemene voorwaarden wel dat u meer dan 50% moet aanbetalen?

Wil de verkoper dat u meer aanbetaalt? Dan kunt u dat samen met de verkoper afspreken. U moet daar wel mee akkoord gaan. Dit mag dus niet in de algemene voorwaarden staan.

U mag zelf beslissen of u een aanbetaling doet. Maar sommige verkopers willen hun product niet leveren als u geen aanbetaling doet. Wilt u geen aanbetaling doen? Ga dan naar een andere verkoper.

Als u niet aanbetaalt, zit u nog steeds aan de koop vast. U hebt dan namelijk een koopovereenkomst gesloten. En de verkoper kan altijd van u eisen dat u het hele bedrag betaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De winkel wil een vorm van zekerheid van jou maar geeft jou geen zekerheid.
Je bent niet verplicht om een aanbetaling te doen, maar de winkel is niet verplicht om aan je te verkopen.
Als de winkel een CBW-erkenning heeft (weet je als die op de CWB-site staat) geeft een zekerheid.
Informatie van de CBW-site: CBW-erkende winkels bieden meer zekerheid dan andere woonwinkels, want ze hanteren een erkenningsregeling met 3 garanties. Op het gebied van veilig (aan)betalen bijvoorbeeld. Uw aanbetaling is maximaal 25%. Voor keukens, sanitair en harde vloeren is dit 15%. En pas bij levering (en niet eerder) betaalt u het volledige bedrag. Gaat een CBW-erkende winkel failliet, dan bent u uw aanbetaling niet kwijt. Dan hebt u recht op een vervangende koop. Het aanbetalingsbedrag wordt dan in mindering gebracht met een maximum van 25%. Voor keukens, sanitair en harde vloeren is dit 15%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, wettelijk is dat niet verplicht ook al zet een winkelier het in zijn voorwaarden.
Ik weet alleen niet zeker of een winkelier verkoop dan kan weigeren.